Promocja !

EKEKO

Malutki jak bobas ale silny, z rzadkimi wąsami, w swym chullo na głowie i kapeluszu, dźwiga na barkach w workach przeróżne dobra: ryż, ziemniaki, kukurydzę, samochód, dom, pieniądze, confetti jako symbol dobrej zabawy.... W każdym domu zajmuje swe honorowe miejsce i jest traktowany jak członek rodziny. Kim jest ów tajemniczy dżentelmen? To duch dobrobytu i szczęścia, legendarny Boliwijski Ekeko. Współcześni Indianie kultywując nadal dawne zwyczaje czczą go na różne sposoby okadzając go dymem, obsypując confetti.

W ustach Ekeko ma otwór, w który wkłada się zapalone cygaro, jeśli z cygara wyleci dym, Ekeko "wypalił" cygaro i wysłuchał próśb, marzeń i niebawem się one spełnią.

 

 

Już w czasach Collas zamieszkujących tereny dawnego południowo-wschodniego Peru (dziś Boliwia), Ekeko był uważany za ducha obfitości i szczęścia. Swięto Obfitości i targ Alasita lub Miniatury, które w języku ajmara oznacza „kup mnie” zostało ustanowione na jego cześć. Od tego czasu co roku 24 stycznia Indianie zbierają się  na szczycie Santa Barbara (szczyt Kalwaryjski). Można tam kupić wszystko w miniaturowej postaci: samochód, autobus, dom, jedzenie, świadectwa, dokumenty, instrumenty, zwierzęta itp. dosłownie wszystko czego potrzebujesz by w w nadchodzącym roku ci towarzyszyło. Głęboko wierzą i oddają cześć Ekeko, obsypując go serpentyną, confetti, pryskając najlepszymi gatunkami wina, okadzając go dymem. Te symboliczne zakupy mają zapewnić im dostatek zakupionych przedmiotów i szczęście w rozpoczynającym się roku.

Swoje korzenie Święto Alasita ma w tradycji kultury Indian Aymara, którzy podczas przesilenia letniego, zbierali przedziwne elementy ze swych zbiorów, a jeśli ktoś takowych nie znalazł szukał kamieni o różnych kształtach, potem Aymarowie wymieniali je między sobą na różne przedmioty a z czasem przedmioty te były wymieniane na pieniądze a Ekeko stał się patronem tej tradycji.



 

W 1763 r Gubernator Sebastian Segurola w podzięce dziewicy La Paz za uratowanie od powstania Indian (1781r.) pod wodzą Tupaka Katari oficjalnie ustanowił święto Alasita i stało się ono tradycją narodową.

Postać Ekeko znana była już w czasach kultury Tihuanaco (200 p.n.e-700 n.e). Nazywano go wówczas Tunapa (Tonapa). Był duchem grzmotów, promieni słonecznych i wulkanów. Jego autentyczny posążek z kamienia można oglądać w muzeum miasta Costumbrista. Przedstawia postać mężczyzny z członkiem w zwodzie. Dawny Ekeko był więc goły i utożsamiano go z duchem żyzności i sexu. Indianie Chuquiago podczas obchodów świąt zasiewów traktowali go na równo z innymi bogami związanymi z uprawami. Dziś mit o Tunapie zachował się w tradycjach regionu Calcha, Carabuco, jeziora Titicaca i płaskowyżu Oruro. Jego imię nosi również wulkan znajdujący się w tych rejonach.

Z najazdem Hiszpanów na ziemie Indian wygląd Ekeko uległ przeobrażeniom, wskutek wymieszania się ras, tradycji i kultur, współczesny Ekeko jawi nam się ubrany, uśmiechniety i z otwartymi ramionami. Przynosi nam miniaturowe przedmioty. Jeśli kiedyś ulegniesz jego magii i zapragniesz go mieć pamiętaj że nie możesz go kupić lecz powinien Ci on zostać podarowany, gdyż marzeń nie da się kupić za pieniądze.

 

 

oprac. Magdalena Duenas Flores

 

Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dn. 4.II.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Copyright © 2008 sztukaperu.com

ponczo, wełna lamy, egzotyczna biżuteria